вторник, 26 мая 2015 г.

Що повинна вміти дитина 1 року

Ось і настав довгоочікуваний момент: ваш малюк відсвяткував свій перший день народження. Цей рік був наповнений хвилюваннями, тривогами і незабутніми моментами щастя. Як же радують батьків придбані крихіткою вміння та навички! Тим не менше, кожна уважна і турботлива мама до цього рубежу задає собі питання: «Що вміє дитина в рік? Не втрачено чи що-небудь важливе? » 

Освоюючи рухові навички, в рік дитина повинна вміти:

- Впевнено стояти без підтримки.
- Ходити з підтримкою дорослого за одну (обидві) руки або самостійно (коли дитина починає ходити).
- Активно повзати (це не відноситься до категорії малюків, котрі не повзають взагалі: такі діти починають ходити досить рано, минаючи етап повзання, що є варіантом норми) (коли малюк починає повзати).
- Повзати по сходах вгору і вниз.

- Крокувати по сходах приставним кроком за підтримки дорослого.
- Присідати, випрямлятися, підніматися на ноги з будь-якого становища.
- Залазити на ліжко, диван, крісло, спускатися на підлогу.

Пізнавальний розвиток відповідає нормі, якщо малюк вміє:

- Збирати і розбирати пірамідку (по наслідуванню діям дорослого і самостійно).
- Відкривати і закривати кришки баночок, коробок, складати в них дрібні іграшки, діставати назад (по наслідуванню діям дорослого і самостійно).
- Складати «вежу» з кубиків.
- Може грати з різними предметами домашнього побуту (посудом, взуттям, головними уборами тощо).
- Здійснювати різні дії з образними іграшками: «годувати», «причісувати», «лаяти» (по наслідуванню діям дорослого і самостійно, якщо була створена ігрова ситуація).
- Захоплювати дрібні предмети (ґудзик, ластик) великим і вказівним пальцями.
- Котити перед собою іграшку на коліщатках, прокатувати м'ячик.
- Відкривати і закривати дверцята шаф, діставати з них і розглядати різні речі, висувати і засувати ящики.
- Наслідувати дії дорослого: «зачісуватися», «фарбуватися маминою косметикою», «дути на гаряче» і т. п.
- Наслідувати дії однолітків: стукати, грюкати, сипати, копати пісок і т. П.

Емоційно-соціальний розвиток дитини у віці 1 рік повинне відповідати наступним показникам:

- Малюк може емоційно проявляти свої почуття: цілувати, обіймати маму, тата, улюблену іграшку.
- Радіти веселим іграм зі старшими, новим іграшкам (іноді дитина може навіть злякатися появи нової іграшки).
- Дізнаватися всіх близьких і радіти їх приходу.
- Дізнаватися близьких на фотографії, показувати пальчиком, де мама, тато.
- Малюк може насторожитися, заплакати при появі «чужого» людини.
- Гортати книжки, з цікавістю розглядати картинки, показувати на прохання на яке-небудь зображення (котика, собачку).
- Емоційно реагувати на музику: «танцювати», «підспівувати».
- Наслідувати міміці дорослого.
- Висловлювати своє невдоволення мімікою (криком, плачем, писком) на заборону, строгий тон дорослого.
- Дивитися в дзеркало, захоплюватися своїм відображенням, грати з ним, будувати пики.
- Наслідуючи дорослих «розмовляти» по телефону.

Оцінюючи мовленнєвий розвиток дитини, фахівці розглядають два показники: активну мова і розуміння мови. У рік дитина повинна вміти:

- Говорити на «дитячому» мовою від 2 до 10 слів, на питання «Хто це?» Відповідати автономними словами.
- Зображати знайомі звуки і дії: наслідувати голоси тварин, відповідати показом на питання «Як Іванко плаче, співає, танцює?» І т.п.
- Наслідувати (інтонаційно), повторюючи за дорослими нові слова.
- Наслідувати знайомим словами, вимовним однолітками.
- Показувати на прохання на одну з 4-х іграшок і на одну з 2-х картинок.
- Виконувати прохання: «принеси», «дай», «поклади», «закрий», «відкрий».
- Розуміти слово «не можна».
- Показувати на прохання на звані предмети в будинку.
- Махати ручкою «бувай-бувай», грати в «ладушки», показувати, як літає пташка (махати ручками), грати в гру «ку-ку» (долоньками закривати і відкривати обличчя).
- Знає і реагує на своє ім'я

До однорічного віку малюк повинен опанувати найпростішими побутовими навичками:

- Відкушувати і жувати шматочки хліба, сухарика, печива.
- Пити самостійно з пляшечки, поїльника, деякі малюки п'ють з кухля, притримуючи її руками (Коли починають пити з кухля).
- Робити перші спроби їсти ложкою (деякі дітки спритно наколюють шматочки м'якої їжі на вилку, але частіше малюки беруть їжу руками).
- Притягувати ручки під кран для вмивання, витирати обличчя і руки рушником.
- Деякі малюки при одяганні допомагають себе надягати: простягають ручку в рукав, вставляють ніжку у взуття, але багато хто не люблять цей процес і висловлюють писком (криком) своє невдоволення.
- Сигналізувати характерними звуками, що штанці мокрі або забруднені (якщо на дитину не надітий підгузник більшу частину доби), іноді буває, що малюки в цьому віці вже починають проситися на горщик.

Комментариев нет:

Отправить комментарий