Оцінювання читання напам’ять
Якість читання напам’ять визначається за такими критеріями:
– правильність, повнота відтворення учнем (ученицею) фактичного змісту тексту;
– виразність читання (доречність використання інтонаційних, мовленнєвих та позамовних засобів виразності);
– дотримання орфоепічних норм (літературна вимова голосних і приголосних звуків у різних позиціях, сполучень звуків у мовленнєвому потоці, а також наголошування слів та інтонування речень, різних за метою висловлювання). У дітей з органічними порушеннями вимови цей критерій не враховується.
Вимоги до якості читання напам’ять є наскрізними для учнів 2-4 класів і носять рекомендаційний характер.
Перевірка читання напам’ять здійснюється індивідуально у процесі поточного контролю.
Вчитель може роззосередити (проводити протягом 2-3 уроків) перевірку читання учнем (ученицею) напам’ять вірша чи прозового твору, які визначені для обов’язкового вивчення. У класному журналі результати цього виду перевірки фіксуються на лівій сторінці класного журналу (без зазначення дати) окремою колонкою «вивчення напам’ять».
Перевірка вивчення напам’ять творів малих жанрів (скоромовок, прислів’їв, приказок) проводиться в процесі поточного оцінювання.
Оцінювання читання напам’ять здійснюється за такими критеріями:
Рівень навчальних досягнень учнів
|
Бали
|
Критерії оцінювання
|
||
Правильність,
повнота
відтворення фактичного
змісту тексту
|
Виразність читання
|
Дотримання
учнями орфоепічних
норм
|
||
І
Початковий
|
1
|
Учень (учениця) утруднюється в повному обсязі вивчити напам’ять текст,
тому відтворює окремі фрагменти змісту твору, припускається значної кількості
помилок на заміну, перестановку, пропуск слів.
|
Монотонне, невиразне читання, наявні тривалі паузи. Учень (учениця) не
вміє інтонувати речення.
|
Допускає низку помилок у вимові та наголошуванні слів.
|
2
|
Учень (учениця) відтворює незначну частину тексту, порушує послідовність
викладу, допускає низку помилок на перестановку, заміну слів.
|
Монотонне, невиразне читання, наявні паузи. Учень (учениця) не вміє
інтонувати речення.
|
Допускає 6 і більше помилок у вимові та наголошуванні слів.
|
|
3
|
Учень (учениця) відтворює менше
половини тексту, в окремих випадках порушує послідовність викладу, допускає 4
і більше помилок на перестановку, заміну слів.
|
Монотонне, невиразне читання, наявні паузи. Учень (учениця) намагається
інтонувати речення.
|
Допускає дещо меншу кількість помилок
у вимові та наголошуванні слів (до 6).
|
|
ІІ
Середній
|
4
|
Учень (учениця) відтворює більшу половину тексту, в окремих випадках
порушує послідовність викладу, допускає 3 помилки на перестановку, заміну
слів, пропуск строф.
|
Учень (учениця) відтворює текст з паузами, невиразно, монотонно; значну
частину слів вимовляє з нечіткою дикцією; темп відтворення нерівномірний.
Учень (учениця) намагається правильно інтонувати речення, однак помиляється в
інтонуванні кінця речення.
|
Допускає помилки у вимові й наголошуванні окремих слів, звуків (до 5).
|
5
|
Учень (учениця) відтворює текст в основному правильно. Однак допускає
помилки у відтворенні фактичного змісту, допускає до 2 помилок на пропуск
строф, перестановку чи заміну слів.
|
Учень (учениця) відтворює текст з паузами; окремі слова вимовляє з
нечіткою дикцією; намагається користуватися прийомами інтонування, однак у
виборі інтонаційних засобів виразності потребує допомоги вчителя.
|
Допускає до 4 помилок у вимові й наголошуванні окремих слів, звуків.
|
|
6
|
Учень (учениця) відтворює текст загалом правильно, але потребує
неодноразової допомоги вчителя під час його відтворення, допускає 1-2 помилки
на перестановку чи заміну слів.
|
Учень (учениця) намагається користуватися прийомами інтонування та
засобами виразності. Однак не вміє самостійно визначити потрібний тон, темп,
логічний наголос, помиляється в інтонуванні кінця речень; є деякі недоліки в
дикції.
|
Допускає до 3 помилок у вимові й наголошуванні окремих слів, звуків.
|
|
ІІІ
Достатній
|
7
|
Учень (учениця) відтворює текст правильно, але в окремих випадках
допускає перестановку чи заміну слів.
|
Учень (учениця) відтворює текст загалом виразно, з досить чіткою дикцією;
правильно інтонує кінець речення; дотримується пауз, зумовлених розділовими
знаками у тексті. Однак емоційне забарвлення відтворюваного тексту
недостатньо виразне. Учень (учениця) потребує часткової допомоги у виборі
темпу читання, сили голосу, тону залежно від змісту та жанрової специфіки
твору.
|
Допускає 2-3 помилки у вимові чи наголошуванні окремих слів, звуків.
|
8
|
Учень (учениця) відтворює текст правильно, але в окремих випадках
допускає паузи, перестановку чи заміну слів, які виправляє з незначною
допомогою вчителя.
|
Учень (учениця) відтворює текст загалом виразно, з чіткою дикцією;
інтонування речень в цілому правильне; читання емоційно забарвлене. Учень
(учениця) користується мовленнєвими засобами виразності, але припускається
неточностей щодо регулювання темпу відтворення і сили голосу.
|
Допускає 1-2 помилки у вимові чи наголошуванні окремих слів, звуків.
|
|
9
|
Учень (учениця) правильно відтворює текст, допускає 1-2 помилки на
перестановку чи заміну слів, які виправляє самостійно.
|
Учень (учениця) відтворює текст виразно, з гарною дикцією; читання
емоційно забарвлене. Учень (учениця) користується інтонаційними, мовленнєвими
та позамовними засобами виразності, але припускається неточностей щодо
регулювання темпу читання і сили голосу.
|
Може допустити 1-2 орфоепічні помилки.
|
|
ІV
Високий
|
10
|
Учень (учениця) повно і правильно відтворює текст. Допускає 1 помилку у
відтворенні змісту твору, яку може виправити.
|
Учень (учениця) відтворює текст виразно, з гарною дикцією; дотримується
логічних пауз; правильно інтонує кінець речення. Вміє самостійно добирати
інтонаційні, мовленнєві та позамовні засоби виразності відповідно до жанрової
специфіки твору. Мають місце окремі випадки неточного застосування логічних
наголосів, ритмічних пауз у процесі відтворення тексту.
|
Може допустити 1-2 орфоепічні помилки.
|
11
|
Учень (учениця) повно і правильно відтворює фактичний зміст тексту твору.
|
Учень (учениця) вдало вибирає і користується мовленнєвими та позамовними
засобами виразності відповідно до жанрової специфіки твору; має гарну дикцію;
інтонація (логічний наголос, паузи, мелодика), емоційне забарвлення виразні;
вміє передати авторський задум.
|
Є поодинокі вимовні помилки, які учень самостійно виправляє.
|
|
12
|
Учень (учениця) повно і правильно відтворює фактичний зміст тексту твору.
|
Учень (учениця) вдало самостійно добирає і вдало користується під час
читання інтонаційними (правильно робить паузи, регулює силу голосу і тон
залежно від розділових знаків і змісту), мовленнєвими та позамовними
(використовує міміку, жести) засобами художньої виразності відповідно до
жанрової специфіки твору; має гарну дикцію, передає своє та авторське
ставлення до змісту твору.
|
В основному дотримується норм літературної вимови.
|
Комментариев нет:
Отправить комментарий