пятница, 19 июня 2015 г.

Види адаптації першокласників

Адаптація дитини до школи - процес багатоплановий. Його складовими є соціально-психологічна і фізіологічна адаптації.
Ці складові пов'язані між собою. Успішне навчання, гарне самопочуття, вміння взаємодіяти з однокласниками та вчителями, виконувати шкільні вимоги, - все це можливо при формуванні фізіологічної та соціально-психологічної адаптації.

Соціально-психологічна адаптація першокласника


Коли дитина вперше йде до школи, у нього з'являється нова соціальна роль - роль учня. Зміна соціального статусу тягне за собою зміну самосвідомості першокласника, у дитини відбувається переоцінка цінностей. Те, що було значущим в дошкільному віці, стає другорядним, а більш цінним стає те, що має відношення до навчання. Не всі діти однаково швидко приймають і вживаються в новий статус школяра. Деяким потрібен певний період часу, щоб усвідомити свою нову роль. Допомогти плавно піднятися на ступінь вище (від дошкільника до школяра) можуть вчитель і батьки дитини.
У першому класі дитина вливається в абсолютно нову для нього середовище, його оточують нові обличчя. Щоб полегшити соціально-психологічну-адаптацію першокласників, їм необхідно допомогти познайомитися один з одним, з учителями, зі школою та її правилами.

По тому, як швидко першокласники проходять соціально-психологічну адаптацію, їх можна умовно поділити на 3 групи.


Адаптація протягом 1,5-2 місяців навчання. 

Такі діти швидко встановлюють контакт з однокласниками і вчителями, легко освоюються в школі, заводять нових друзів. Вони без особливих зусиль виконують вимоги вчителя, завжди в гарному настрої, сумлінно виконують завдання. У таких дітей в перший час все ж можуть виникати складнощі у спілкуванні з дітьми або вчителем, але зазвичай до кінця другого місяця навчання ці труднощі долаються. Діти швидко приймають новий статус учня, нові вимоги і режим дня.
Дітям потрібно 3-4 місяці для того, щоб звикнути і прийняти вимоги школи. Ці школярі можуть не реагувати на зауваження педагога, грати на уроках, можуть ображатися, в засвоєнні навчальної програми вони відчувають труднощі. Лише до кінця 2-ї чверті діти освоюються і починають поводитися адекватно відповідно до вимог школи і вчителя.
Діти відчувають значні труднощі в соціально-психологічної адаптації. У таких школярів може відзначатися вкрай негативну поведінку, небажання слухатися, виконувати вимоги вчителя. Вони можуть вступати в суперечку з педагогами, в бійки з однолітками. Засвоєння навчального матеріалу відбувається з великими труднощами.

Фізіологічна адаптація


У першому класі на плечі дитини звалюється незвична для нього навантаження. Яку б роботу не виконував школяр: розумову по засвоєнню нових знань, статичне навантаження, сидячи в майже нерухомому положенні за партою, психологічну від спілкування у великому колективі, - на все це дитячий організм реагує напруженою роботою. І чим більше навантаження, тим більше ресурсів витрачається. А можливості дитячого організму далеко не безмежні. Тому дорослим потрібно стежити за тим, щоб дитина не відчував тривалого напруження, яке призводить до стомлення і перевтоми, що може негативно відбитися на дитячому здоров'ї. Фізіологічна адаптація першокласників займає 1,5-2 місяці.


Ознаками того, що дитина пройшла успішну адаптацію до школи, є:



  • Задоволеність процесом навчання. Дитині подобається в школі, він упевнений в собі і не відчуває почуття страху.
  • Дитина справляється з навчальною програмою.
  • Дитина здатна самостійно виконувати навчальні завдання, а при виникненні труднощів вдаватися до допомоги дорослих тільки після спроб впоратися із завданням самому.
  • Задоволеність дитини міжособистісними відносинами з однокласниками і вчителями.

Комментариев нет:

Отправить комментарий