пятница, 6 ноября 2015 г.

7 НАЙПОШИРЕНІШИХ ДИТЯЧИХ СКАРГ І як на них реагувати

Скарга №1. На втому


Варіанти: «Я втомився», «Я більше не можу» - і так цілий день, незалежно від того, скільки часу минуло після відпочинку.
Таємний сенс скарги: Скаржачись на втому, дитина констатує факт і чекає від вас відповідної реакції. Якщо ви занадто захоплені якоюсь справою - таким чином, він може намагатися привернути вашу увагу. Якщо ви навпаки надмірно завантажуєте його - скаржачись на втому, малюк увазі «дай мені спокій». А ось стогнати чадо починає кожен раз, коли ви даєте йому неприємне завдання - це всього лише спосіб маніпулювати вами. При цьому малюк не бажає визнавати, що у нього немає бажання виконувати ваше прохання. Загалом, просто дитині здається, що скарги на втому звучать менш прикро для вас і більш правдоподібно для нього.

Як відповідати: З'ясуйте, від чого малюк втомився, і якої саме допомоги він від вас чекає: поспівчувати, посидіти поруч або навпаки зникнути з поля його зору. Пропонуючи дитині відпочити, обговорюйте тривалість паузи в справах: «Давай ти, зараз подивишся мультфільм (поспиш) і відпочинеш, а потім ми підемо в магазин (продовжиш займатися)». Не забудьте через деякий час поцікавитися самопочуттям сну або дочки. Таким чином, ви покажіть, що не пропускає скарги повз вуха і дійсно переживаєте за дитину.
Що не треба говорити: «Треба було менше бігати (кричати, балуватися ...)» - зараз не час критики. Якщо дитина вами маніпулює, не потрібно демонструвати, що ви знаєте справжню причину його примх - «Вічно ти втомлюєшся, коли я прошу мені допомогти». Краще наступного разу перед тим, як що-небудь попросити, поцікавтеся його самопочуттям. Тоді у малюка не буде можливості симулювати, прикриваючись втомою.

Скарга № 2. На нудьгу


Варіанти: На запитання, що ти такий сумний дитина відповідає, що йому нудно. Хоча це видно і без слів, з виразу його обличчя.
Таємний сенс скарги: Малюк звик, щоб його розважали, і не може самостійно придумати собі заняття. Або він занадто довго грав один і тепер йому хочеться поспілкуватися з вами, але він боїться відволікати маму чи тата від домашніх справ і чекає, поки ви помітите його сумовите вираз обличчя.
Як відповідати: Запропонуйте дитині заздалегідь спланувати вільний час. Разом вирішите, коли він буде грати, коли малювати, коли дивитися мультфільми, а коли робити уроки. «Давай ти після садка трохи погіршує, потім ми разом почитаємо, а потім ти будеш збирати дивитися мультфільм. Чергуйте спільне проведення часу і самостійні гри дитини. Якщо ви помітили, що малюк тиняється без діла з похмурим виразом обличчя - поцікавтеся, що у нього зараз за планом, чим він зараз збирається зайнятися.
Що не треба говорити: «Ну, так займися чим-небудь - у тебе стільки іграшок», «Іди, читай (заберися у своїй кімнаті) - якщо не знаєш що тобі робити!». Небажано пропонувати дитині «розважитися» нецікавими йому справами. Від такої альтернативи йому стане ще більш сумно.

Скарга №3. На інших дітей


Варіанти: «Паша мене б'є», «Маша забирає в мене іграшки» - і так після кожного спілкування з однолітками. Все навколо погані - один він хороший.
Таємний сенс скарги: Якщо подібні скарги вимовляє трирічний карапуз - це нормально. А от якщо на інших дітей скаржиться дитина 5-6 річного віку - це свідчить про невміння знаходити спільну мову з однолітками. Якщо дитина завжди шукає винних - він не вміє аналізувати свою поведінку і поведінку інших дітей. Скоріше всього малюк мало спілкується з іншими дітьми. Він звик, що дорослі (батьки, бабусі, дідусі, старші брати і сестри) завжди йому поступаються, і дивується, чому інші діти поводяться інакше.
Як відповідати: Частіше залишайте дитину наодинці з іншими дітьми. Якщо діти щось не можуть поділити або сваряться - не влазить. Дайте чаду можливість самостійно вирішувати свої проблеми. Коли малюк скаржиться, постарайтеся йому логічно пояснити поведінку інших дітей. «Паша тебе б'є не тому що він поганий, а тому, що ти забрав у нього машинку».
Що не треба говорити: «Ти сам винен» - зараз не треба шукати винних, потрібно пояснити дитині, чому інші діти поводяться так, а не інакше.

Скарга №4. На дорослих (бабусь, дідусів, вихователів)


Варіанти: «Бабуся завжди змушує мене є суп і у мене потім болить живіт», «Вихователька укладає мене спати вдень - і ввечері я не можу заснути»
Таємний сенс скарги: Подібні скарги часто виникають, коли у всіх дорослих, які займаються вихованням дитини, різні погляди на педагогічний процес. Дитина не розуміє, чому мама дозволяє не спати вдень, а вихователька змушує; чому у батьків можна не їсти суп, а бабуся наполягає на зворотному ...
Як відповідати: Скарги зникнуть, як тільки дорослі прийдуть до єдиного погляду на виховання дитини і дитячий розпорядок дня. Якщо дотримуватися єдиної педагогічної лінії не виходить - поясніть дитині, що іноді обставини дозволяють порушувати той чи інший розпорядок.
Що не треба говорити: «Скажи, бабусі, що я дозволила тобі не їсти суп» - не потрібно маніпулювати дорослими за допомогою дитини. «Бабуся неправа» - подібними висловлюваннями ви налаштовуєте малюка проти інших дорослих (які не виконують ваші вимоги щодо її виховання).

Скарга №5. На брак вільного часу


Варіанти: Кожен день перед сном дитина скаржиться, що він щось не встиг зробити - «Я знову не встиг подивитися мультики». Або, коли ви його просите допомогти він говорить, що знову не встигне пограти в комп'ютер, помалювати.
Таємний сенс скарги: Можливо, ви занадто завантажили малюка, і у нього дійсно, немає вільного часу. Або дитина не вміє самостійно планувати його, він надто захоплюється однією справою, на шкоду іншим заняттям.
Як відповідати: Щоб уникнути скарг на брак часу - складіть разом з малюком докладний розпорядок дня, в якому крім часу відвідування різних секцій буде місце для виконання ваших доручень (допомога мамі) і вільний час. Заздалегідь попереджайте дитину про заплановані справах «закінчуй грати, через 20 хвилин ми будемо мити підлогу». Тоді у нього буде можливість морально підготуватися до неприємної обов'язки і ваша прохання не буде для нього несподіванкою.
Що не треба говорити: «Ти просто дуже повільно все робиш» - ваше завдання складати розпорядок дня з урахуванням індивідуальних особливостей дитини. Якщо ви знаєте, що малюк довго одягається (вмивається, їсть) відводите на ці процедури стільки часу, скільки йому необхідно. Не квапте чадо фразами «давай швидше, ми запізнюємося» - якщо ви будете підганяти його, у маленької людини виникне відчуття постійної нестачі часу.

Скарга №6. На проблеми в дитячому садку


Варіанти: «У мене знову нічого не виходить», «Я гірше всіх малюю (стрибаю, співаю)».
Таємний сенс скарги: Малюк хоче висловитися і поділитися з вами своїми проблемами. Йому потрібен слухач. Якщо дитина весь час скаржиться на одне і теж (я погано співаю) - він, таким чином, намагається пояснити вам свої пріоритети.
Як відповідати: Уважно вислухайте скарги малюка. Все, що від вас вимагається це зображати непідробний інтерес (адже це не складно, правда? ..) До його проблем і періодично вставляти підбадьорливі репліки типу «Треба ж!». А коли він, нарешті, виговоритися, підведіть підсумок: «Я впевнена, що ти з усім впораєшся, ти ж такий розумний (справжній силач, найкрасивіша, краще за всіх співаєш ...)». Не намагайтеся проаналізувати ситуацію і докопатися до істини. Ваше завдання повернути дитині віру в себе і оптимістичний погляд на життя. Обов'язково поцікавтеся, чим ви можете допомогти в даній ситуації і запропонуйте кілька варіантів вирішення проблеми (давай я тебе навчу малювати, хочеш записатися в музичну школу).
Що не треба говорити: Не намагайтеся заспокоїти чадо фразами типу «це хіба проблеми! Ось у мене сьогодні ... ». В даний момент дитина шукає жилетку, в яку можна поплакатися. Він не готовий вислуховувати ваші проблеми, тим більше, що на його рівні його неприємності йому, дійсно, здаються суттєвими і більш серйозними, ніж ваші.

Скарга №7. На життя


Варіанти: На запитання «Як справи» - у дитини завжди одна відповідь - погано, не дуже, та так собі. Загалом, день не задався, життя не вдалося. У розмовах з іншими дітьми він часто говорить фразу «Везе тобі». А розповіді про друзів починає зі слів «Як добре Маші, у неї є великий велосипед (собака, комп'ютер, телевізор).
Таємний сенс скарги: У дитини песимістичний склад характеру. Він не вміє радіти тому, що має і заздрить оточуючим. Перш ніж звинувачувати його за «сумний» погляд на життя - уважно проаналізуйте свої розмови будинку. Скоріше всього малюк постійно чує від дорослих про якісь проблеми, які треба терміново вирішити і сприймає своє життя, як одну велику «невезуха». При цьому від сторонніх він нічого подібного не чує, і впевнений, що їм живеться значно легше.
Як відповідати: Ваше завдання навчити дитину радіти тому, що маєш і цінувати сьогодення. Поменше обговорюйте будинку різні проблеми. Перш за все, постарайтеся самі навчитися радіти справжньому і акцентуйте увагу крихти саме на позитивних моментах. Заведіть традицію тривати один з одним приємними подіями. Нехай, наприклад, за вечерею кожен член сім'ї розповість, що у нього хорошого відбулося за день, і як він цьому радів. Перший час вам доведеться витягати з дитини приємні спогади за допомогою навідних запитань, але поступово він навчитися звертати уваги саме на позитивні моменти життя.
Що не треба говорити: «Вічно в тебе все погано», «Ти знову всім незадоволений» - від такої «підтримки» дитині стане ще гірше.

Скарги без таємного сенсу, які не можна ігнорувати:

-На здоров'я;
-На Відчуття голоду;
-На Спрагу;
-На Бажання спати;
-На Страх.

Комментариев нет:

Отправить комментарий